رفتار شهروندی سازمانی
رفتار شهروندی سازمانی
در نظام بوروکراتیک تمام تلاش مدیران در جهت کسب کارایی بیشتر با حفظ سلسله مراتب هرمی سازمان بوده است.
لذا توجه به شهروندان در نظام ارزشی دمکراتیک رو به افزایش است.
اکنون
که اهمیت شهروندان به عنوان یکی از منابع بسیار مهم سازمان درک شده است،
رفتار آنها هم میتواند بسیار با اهمیت تلقی شود واز این روست که محققان
زیادی به تجزیه و تحلیل رفتار شهروندی پرداخته اند.
جامعه نمونه ١۸۶ نفر از معلمان شهرستان آزادشهر است که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند.
پایایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد و بهترتیب ۸۶/۰، ۸۵/۰، و ۸۹/۰ محاسبه شد.
از آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون استفاده شد.
محققان
پیامدهای فردی و سازمانی بسیاری را برای این گونه رفتارها ذکر کردهاند،
از این رو مدیران تمایل دارند که کارکنانشان این گونه رفتارها را در سازمان
نشان دهند.
لذا در این مقاله به تعیین و تشخیص متغیرهای تاثیرگذار مستقیم و غیرمستقیم بر بروز رفتارهای شهروندی سازمانی با استفاده از روش تحقیق توصیفی و بکارگیری تحلیل ماتریس کوواریانس و با روش مدل سازی معادلات ساختاری پرداخته میشود.
یافته
های پژوهش بیانگر این است که متغیرهای اعتماد، تعهد سازمانی، ادراک از
انصاف و عدالت، ادراک از حمایت و پشتیبانی مدیران و سازمان، به صورت مستقیم
و متغیرهای جامعهپذیری، احساس هویت سازمانی، فضای سیاسی و متغیر
ویژگیهای کارکنان به صورت غیرمستقیم بر بروز رفتارهای شهروندی در ارتباط
میباشند.
رفتار شهروندی سازمانی در بر گیرنده رفتارهایی است که افراد از طرف سازمان، هیچ گونه اجباری جهت انجام آنها ندارند.
از
طرفی با توجه به اینکه رفتار شهروندی سازمانی، فرایندی درون سازمانی بوده و
متاثر از عوامل سازمانی نظیر حمایت و پشتیبانی مدیریت، مکانیزمهای پاداش،
فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی، کیفیت زندگی کاری و .
.. است؛ به نظر
میرسد بررسی نقش و اثر این عوامل در فرایند آن میتواند موجب بهبود،تسهیل و
تسریع پیامدهای مرتبط با اهداف رفتار شهروندی سازمانی گردد.
منبع : رفتار شهروندی سازمانی