مرجع مطالب علمی دانشجویان

مرجع و منبع جدیدترین مطالب علمی دانشجویان

مرجع مطالب علمی دانشجویان

مرجع و منبع جدیدترین مطالب علمی دانشجویان

۸۱ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

بهره وری

بهره وری نگرشی واقع گرایانه به کار و زندگی و فرهنگی است که در آن انسان با فکر و هوشمندی، فعالیت‌هایش را با ارزش‏‌ها و واقعیت‏‌ها منطبق می‌سازد تا بهترین نتیجه را در جهت اهداف مادی و معنوی حاصل کند.
در زبان فارسی کلمه بهره وری به عنوان معادل واژه productivity مطرح گردیده است.
لغت بهره وری از نظر ادبی مصدر است و از واژه بهره ور مشتق شده است کلمه بهره ور به استناد فرهنگ فارسی معین بهره بر؛ سود برنده وکمیاب معنی شده است.
به سخن دیگر هر تصمیم مبتنی بر عقل و شعور که منجر به فعالیت یا تلاش شود.
بهره وری را به عنوان مفهومی جهت کسب نتیجه بهتر در نظر دارد و ارتقا آن، یعنی بهتر زیستن و کیفیت بالاتر زندگی.
در سالهای آغازین هزاره سوم کشورهای جهان سعی دارند که سهم بیشتری از تجارت جهانی را به خود اختصاص دهند.
برای نیل به این هدف باید بتوانند توان رقابت پذیری خود را افزایش دهند و این امر جز از طریق ارتقای بهره‌وری امکان پذیر نخواهد بود.
بررسی سهم رشد بهره‌وری کل عوامل تولید در رشد اقتصادی درکشور‏‌‌های توسعه یافته یا در حال گذار بیانگر این واقعیت است که در دو دهه گذشته در این کشورها سعی شده سهم عمده‌ای از رشد اقتصادی از طریق رشد شاخص‏‌‌های بهره‌وری کل عوامل تامین شود.
امروزه دستیابی به رشد اقتصادی از طریق ارتقای بهره‌وری از مهمترین اهداف اقتصادی کشورها به شمار می‌رود.
مصادیق بهره‌وری بهطور صریح و ضمنی در برنامه‏‌‌های توسعه اقتصادی مدنظر قرار گرفته است.
وقتی بهره‌وری افزایش می‌یابد، تولید ناخالص ملی سریعتر از عوامل تولید افزایش خواهد یافت و متوسط تولید نیز به ازای هر واحد عوامل تولید افزایش می‌یابد.
همچنین، نقش بهبود بهره‌وری در کاهش هزینه‏‌ها و توسعه صادرات حایز اهمیت است.
بالاخره بهره‌وری عوامل تولید به همراه قیمت‏‌‌های آنها، از عوامل تعیین کننده قیمت تولید کننده می‌باشند.
بهره‌وری که یکی از مفاهیم اقتصاد است اینگونه تعریف می‌شود: `مقدار کالا و یا خدمات تولید شده در مقایسه با هر واحد از انرژی و یا کار هزینه شده`. به دیگر سخن بهره‌وری عبارتست از بدست آوردن حداکثر سود ممکن با بهره گیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد ومهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات، زمان، مکان و…به منظور ارتقا رفاه جامعه .

منبع :  بهره وری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۸ ، ۱۴:۵۱
الهام قاسمی

حقوق بشر دوستانه در اسلام

درواقع، حقوق بشردوستانه به اصولی اشاره دارد تا در جنگ‌ها اقدامات غیرانسانی محدود شوند.
امام خمینی( ره) که فرماندهی هشت سال جنگ را بر عهده داشته‌اند، بر مبنای احکام و مقررات اسلام، به‌شدت به این قواعد و مقررات پایبند بودند و با وجود نقض این دسته از مقررات از سوی ارتش بعثی عراق، هرگز اجازه ندادند رزمندگان اسلام آن را نادیده بگیرند.
در عرصه بین‌الملل هم طی سالیان متمادی معاهدات و اسناد بسیاری در خصوص افراد در گیر جنگ و غیر نظامیان و سایر افرادی که به نوعی با مخاصمات مسلحانه در ارتباط هستند در نظر گرفته شده است.
جامعه جهانی با تصویب کنوانسیون‌های بین المللی مانند کنوانسیون، ژنو و لاهه و سایر کنوانسیون‌ها سعی در ایجاد یک اصول اساسی بشر دوستانه در زمان رخدادهای جنگی دارد.
لذا در این تحقیق بر آن شده‌ایم تا ایده و نگرش‌های حقوق بشر دوستانه دین مبین اسلام را که در چهارده قرن گذشته در کلام خدا و ایمه اطهار( ع) ابراز شده است را بررسی کنیم.
در پژوهش حاضر پیرامون حقوق بشر دوستانه بین المللی دردیدگاه شریعت اسلام مشتمل بر پنج گفتار بنامهای ۱- تعریف جنگ و حقوق بین الملل معاصر و مقایسه آن با مفهوم جهاد ۲-اعلان جنگ و آثار حقوقی متربت بر آن در اسلام و حقوق بین الملل معاصر ۳-آثار حقوقی جنگ بر سرزمین در اسلام و حقوق بین املل معاصر ۴- موازین حقوق بشردرجنگ از دیدگاه اسلام: ۵- راه‌های پایان دادن جنگ در حقوق اسلام به موضوع از جنبه‌های مختلف پرداخته شد و کامل بودن و جامع بودن کارآمدی و بشر دوستی و صلح خواهی حقوق جنگ اسلام مورد پژوهش و تبیین قرار گرفت و به جمع بندی مطالب ارایه شده پرداخته شد حقوق بشردوستانه بین المللی یکی از مهم‌ترین شاخه‏‌‌های دانش گسترده حقوق است که کوشش دارد تا اگر به رغم تلاش‏‌‌های پیشگیرانه، مخاصمه مسلحانه‌ای آغاز شد، آن را هر چه محدودتر سازد، از آثار مخربش بکاهد و تابع مقررات کند.
تبیین دیدگاه‏‌‌های ادیان، به ویژه اسلام به عنوان یکی از مهم‌ترین ادیان جهان معاصر، که متاسفانه گاه حتی از سوی پیروانش مورد کج فهمی و سو تفسیر قرار گرفته است، اهمیت ویژه‌ای دارد.
حقوق بشردوستانه بین المللی یکی از مهم‌ترین شاخه‏‌‌های دانش گسترده حقوق است که کوشش دارد اگر به رغم تلاش‏‌‌های پیشگیرانه، مخاصمه مسلحانه‌ای آغاز شد، آن را هر چه محدودتر سازد، از آثار مخربش بکاهد و تابع مقررات کند.

منبع : حقوق بشر دوستانه در اسلام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۸ ، ۱۴:۴۹
الهام قاسمی

حمایت سازمانی

این تحقیق با هدف، بررسی نقش حمایت سازمانی ادراک شده و پیامدهای آن انجام شده است.
در راستای دستیابی به هدف مذکور سعی شده است تا مرور مستند برادبیات موضوعی مربوط به حمایت سازمانی ادراک شده انجام شود تا مبنایی برای بررسی و مطالعات بیشتر در خصوص موضوع، فراهم گردد.
در روش شناسی این تحقیق، از روش اسنادی و کتابخانه‌ای استفاده گردیده است.
وقتی سازمان ومدیران آن از کارکنان در جنبه‏‌‌های مختلف حمایت می‌کنند، در کارکنان خود زمینه جبران این حمایت را فراهم می‌نمایند به عبارتی کارکنان تمایل دارند نسبت به گذشته در قبال این حمایت، متعهدتر عمل نمایند و یا رفتاری اختیاری و بدون اجبار در انجام بهتر وظایف خود بروز نمایند.
اثرحمایت سازمانی ادراک شده در ایجاد رفتارهای مناسب کارکنان موثر بوده و موجب افزایش کارایی،ارتقا انگیزش و در نهایت افزایش بهره وری سازمان می‌گردد.
حمایت سازمانی در برانگیخته شدن کارکنان تاثیر دارد و انتظارات کارکنان را افزایش می‌دهد.
آن‏‌ها با توجه به حمایتی که از سازمان دریافت می‌کنند به اهداف سازمان و تحقق آن‏‌ها توجه می‌نمایند.
سازمان‏‌ها باید با توجه به اهداف سازمانی، امتیازات بیشتری را برای انجام کار در نظر بگیرند و بدین طریق موجبات افزایش عملکرد کارکنان را با توجه به اهداف سازمانی و فعالیت بیشتر فراهم کنند.
هر چه کارکنان احساس کنند بیشتر مورد حمایت سازمان خود هستند، تاثیر بیشتری در افزایش بازخورد، انگیزش، عملکرد و غیره دارد و این احساس در آن‏‌ها ایجاد می‌شود که باید با توجه به رفتارها و نگرش‏‌‌های مناسب در سازمان ایفای نقش نمایند تا عمل آن‏‌ها در راستای منافع سازمان بوده و از این طریق حمایت‏‌‌های سازمان را جبران نمایند.
بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک شده با عملکرد شغلی بوده است.

منبع : حمایت سازمانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۸ ، ۱۴:۴۸
الهام قاسمی

دیدگاه روانشناسان دررابطه با رشد کودک

مقاله‌ی حاضر پس از بررسی اجمالی برخی نظریه‌های موجود درباره‌ی رشد زبان کودک، ازجمله نظریه‌های رفتارگرا، فطری نگر و نقش نگر، بهطور اخص دیدگاه ویگوتسکی درباره‌ی رشد زبان و تفکر و ارتباط آن‌ها با یکدیگر را، مورد مطالعه قرار داده است.
بررسی دو مفهوم عمده‌ی نظریه‌ی وی، یعنی منطقه‌ی مجاور شد و میانجی گری، روشن کرده است که این دو مفهوم در روند آموزشی فلسفه برای کودکان سودمند است.
این مقاله، هم خوانی نظریه‌ی ویگوتسکی با مبانی فلسفه برای کودکان، مسیله‌ی آموزش کودکان، نقش آموزش در بهبود روندهای فکری کودکان و نقش اجتماعی زبان در پیشبرد تفکر کودکان را، از جنبه‌های گوناگون مورد بحث قرار داده است.
به‏نظر نویسنده، بررسی نظریات ویگوتسکی درک درستی از ضرورت آموزشی فلسفه به کودکان به دست می‌دهد و پایه‌های علمی آموزش فلسفه به کودکان و تطابق روش‌های آموزش آن با نظریه‌های علمی را روشن می‌سازد.
از طرف دیگر، نوزاد انسان با کمترین توانایی‏‌ها و امکانات( نظیر بازتابها) به دنیا می‌آید و به مراقبت زیاد و شدیدی نسبت به سایر موجودات نیاز دارد( برای مثال در نظر بگیرید که چگونه گوساله گاو پس از به دنیا آمدن روی پای خود می‌ایستد، ولی نوزاد انسان حتی نمی‌تواند سر خود را راست نگه دارد ). ابن مراقبت توسط پدر و مادر در وهله اول و توسط اطرافیان و جامعه در وهله دوم اعمال می‌شود، ولی این مراقبت بدون آگاهی، دانش و آموزش شیوه‏‌‌های فرزند پروری صحیح امکان ندارد و اهمیت روان شناسی کودک نیز از این دو موضوع( زمان طولانی رشد کودکی و شیوه‏‌‌های صحیح فرزند پروری) ناشی می‌شود.
در واقع انسان حدود ١۸ سال اول زندگی خود را در حال رشد و تکامل در ابعاد مختلف است و این زمان طولانی و با‌ اهمیتی در زندگی انسان است.
از طرف دیگر، نوزاد انسان با کمترین توانایی‌ها و امکانات( نظیر بازتابها) به دنیا می‌آید و به مراقبت زیاد و شدیدی نسبت به سایر موجودات نیاز دارد( برای مثال در نظر بگیرید که چگونه گوساله گاو پس از به دنیا آمدن روی پای خود می‌ایستد، ولی نوزاد انسان حتی نمی‌تواند سر خود را راست نگه دارد ). ابن مراقبت توسط پدر و مادر در وهله اول و توسط اطرافیان و جامعه در وهله دوم اعمال می‌شود، ولی این مراقبت بدون آگاهی، دانش و آموزش شیوه‌های فرزند‌پروری صحیح امکان ندارد و اهمیت روان شناسی کودک نیز از این دو موضوع( زمان طولانی رشد کودکی و شیوه‌های صحیح فرزند‌پروری) ناشی می‌شود.

منبع : دیدگاه روانشناسان دررابطه با رشد کودک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۸ ، ۱۴:۴۷
الهام قاسمی

روانشناسی ورزشی

روانشناسی ورزش در بر گیرنده گزینش درست و برانگیختن ورزشکاران است به گونه‌ای که هر ورزشکار بتواند در بالاترین حد توانایی خود به رقابت بپردازد.
ورزشکاران در این راستا باید راهبردهایی را بکار گیرند تا رقیبان را روحیه زدایی کنند،باسطح بسیار بالای فشار مقابله و یا آن را کم کنند، از داروها سو استفاده نکنند,راهبرد‏‌‌های تیمی موفقیت آمیزی را بکار گیرند و مهارتها را آموزش دهند و بیاموزند.
مطالعه روانشناسی و استفاده از آن در موقعیت ورزشی شخص را توانا می‌سازد که: ١- رفتاری را توصیف کند( ورزشکاران تیمی که پیوسته برنده می‌شوند نسبت، به گروه دیگر دوستانه رفتار می‌کنند تا ورزشکارانی که پیوسته می‌بازند) ۲- رفتاری را تبیین می‌کنند.
امروزه متخصصان فیزیولوژی ورزش از دانش روان‎شناسی ورزشی برای کمک به شرکت‎کنندگان در برنامه‎های باز پروری قلبی استفاده می‎کنند تا آنها بر ترس خود نسبت به از سرگیری و شروع تمرین غلبه کنند.
دست اندر کاران تیمهای جوانان برای اطمینان از کسب تجارب مثبت از سوی ورزشکاران جوان، از روان‎شناسی ورزشی بهره می‎گیرند.
و نهایتا مربیان در تمام سطوح از تکنیکهای روان‎شناسی ورزشی همچون کنترل هیجان، تصویر سازی ذهنی، هدف گزینی و انگیزش کمک می‎گیرند تا ورزشکاران را در تکامل بخشیدن اجراهایشان یاری دهند.
اکنون با پیشرفت علم روان‎شناسی ورزشی، بحث مهارت‎های روانی در اجرای عملکردهای ورزشی از اهمییت بسزایی برخوردار شده است و در حالی که قبلا به اهمیت آماده سازی جسمانی تاکید می‎شد امروزه قهرمانان هرچه بیشتر بر آماده سازی روانی توجه و تاکید می‎کنند.
تجارب کسب شده آنان حاکی از آنست که وقتی در میدانهای بزرگ با قهرمانانی همتراز به لحاظ جسمی‎به رقابت می‎پردازند، سرانجام آمادگی روانی پیروزی را به نفع یکی از طرفین رقم خواهد زد.
از آنجایی که روان‎شناسی به مطالعه رفتار می‎پردازد، بالطبع موضوع روان‎شناسی ورزشی نیز مطالعه حرکات و فعالیت‎های ورزشی در تمام ابعاد از فعالیت حرکتی یک کودک دبستانی تا مسابقات جهانی و المپیک می‎باشد.
اگرچه اهمیت مسایل روانی در ورزش از چندین سال پیش شناخته شده است با این حال روان‎شناسی ورزشی هنوز دانشی بسیار جوان می‎باشد و در خلال دهه‎های اخیر علاقه و توجه به «روان‎شناسی ورزشی شناختی» افزایش چشم‎گیری یافته است.
ابتدا تمام تلاش‎ها در این حیطه معطوف به مردان قهرمان بود اما در سال‎های اخیر این روند متحول شده است و روان‎شناسی ورزشی قهرمانان زن و مرد حرفه‎ای و برجسته افراد شرکت کننده در فعالیت‎های غیر حرفه‏ای را نیز مورد توجه قرار می‎دهد.
به عبارتی هدف روان‎شناسی ورزشی کمک به ورزشکاران در تمام رده‎های سنی از نوجوانان تا بزرگسالان است.

منبع : روانشناسی ورزشی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۸ ، ۱۴:۴۶
الهام قاسمی

سکونتگاه های غیررسمی

اسکان غیررسمی، به سبب ایجاد فقر و گسترش آن و نیز به مخاطره انداختن محیط‌زیست و تحمیل هزینه‌‌های سنگین برای حل مشکلات، تهدیدی جدی برای پایداری و انسجام جامعه شهری تلقی می‌گردد، سکونت‌گاه‌های غیررسمی ‌به عنوان آیینه تمام‌نمای مسایل شهری، جایگاه و اهمیت خاصی در تحقیقات علمی ‌پیدا کرده است.
فقر مسکن یکی از مشکلات کشورهای در حال توسعه است که اغلب به‏صورت اسکان غیررسمی جلوه می‏کند.
این‏گونه سکونتگاه‏ها، در واقع شکل بی‏ضابطه‏ای از تجمع مکانی گروه‏های کم درآمد در نقاط آسیب‏پذیر شهر است که به صورت کاملا سازمان نیافته ایجاد می‏شود.
در واقع بهبود کیفیت زندگی در هر جامعه ­ای، یکی از مهم­­ترین اهداف سیاست­‏‌‌های عمومی آن جامعه می­ باشد.
امروزه با افزایش مهاجران به شهرهای بزرگ جهت دستیابی به شغل و وضعیت بهتر اقتصادی و به دلیل عدم توانایی اسکان در بخش­‏‌‌های رسمی شهری به قسمت­های حاشیه ­ای شهرها و سکونتگاه­‏‌‌های غیررسمی متوسل می­ شوند.
در این قسمت از شهرها زیرساخت­‏‌‌های لازم شهری فراهم نبوده و ساکنان این مناطق از کیفیت زندگی مطلوبی برخوردار نیستند این مشکل در کلان­شهر تهران هم در محلات مختلف وجود دارد؛ بنابراین، ضروری است در این سکونتگاه­‏‌ها میزان رضایت از کیفیت زندگی مورد بررسی قرار گرفته و مهم­ترین عوامل نارضایتی شناسایی شده و برای برطرف کردن این موارد اقدام گردد.
رشد شتابان شهرها طی دهه‌های اخیر و دگرگونی‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آن‌ها، موجب مشکل­های عدیده­ای مانند شکل­گیری سکونتگاه‌های غیر رسمی و به تبع آن، پیشی­گرفتن نیازها از امکانات موجود در شهرهای مختلف شده است.

منبع : سکونتگاه های غیررسمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۸ ، ۱۴:۴۶
الهام قاسمی

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی

سیستم‏‌‌های برنامه ریزی منابع سازمانی به عنوان یکی از تحولات مهم در دنیای فناوری اطلاعات و همچنین محبوب‌ترین استاندارد نرم افزار کسب و کار در دهه گذشته پذیرفته شده اند.
برنامه ریزی منابع سازمانی به عنوان چارچوبی برای سازماندهی، تعریف، و استاندارد کردن فرآیندهای تجاری لازم برای طراحی و کنترل کاری سازمان بهطوری که سازمان بتواند از دانش داخلی خود برای یافتن مزیت‏‌‌های خارجی استفاده کند، تعریف می‌کند.
سیستم کامل باید بتواند به فرآیندهای تجاری‌ای که در مناطق دیگر کارکردی قرار دارند خدمات دهد- مالی و حسابداری، منابع انسانی، حقوق و دستمزد، و فروش/ بازاریابی، و غیره.
هدف ما در این مقاله شناسایی سیستم‏‌‌های برنامه ریزی منابع سازمانی و نحوه پیاده سازی آن در سازمانها و همچنین عوامل ریسک برنامه ریزی منابع سازمانی می‌باشد در سال­های اخیر سیستم­‏‌‌های برنامه­ ریزی منابع سازمان( ERP) مورد توجه سازمان­‏‌‌های ایرانی قرار گرفته است و بسیاری از سازمان­های بزرگ کشور، پروژه­‌‌هایی را برای انتخاب و پیاده­ سازی ERP اجرا کرده­اند.
عوامل ۲۶ گانه موفقیت، هم در مقایسه با یکدیگر و هم در قالب محور اصلی خود( یکی از محورهای چهارگانه) مورد رتبه­ بندی قرار گرفته و اولویت( میزان تقدم و تاخر) آن­ها مشخص شده است؛ به‌نحوی­ که ۷ عامل از اولویت A( ضرورت توجه در فاز مقدماتی یا تصمیم به استقرار پروژه )، ١۳ عامل از اولویت B( ضرورت توجه در فاز طرح­ ریزی پروژه) و ۶ عامل از اولویت C( ضرورت توجه در فاز اجرای پروژه به ­صورت عملیاتی) برخوردار بوده­اند.
سازمان‌ها سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی را به‌منظور ارتقا بهره‌وری عملیاتی و اثربخشی کسب‌وکار اجرا می‌کنند.
سیستم‌های برنامه ریزی منابع سازمان با در اختیار داشتن طیف وسیعی از کارکردها و بهره‌برداری از بهترین تجارب، عرصه جدیدی از کاربرد علم و فناوری و انجام بهینه فعالیت‌ها در هر بنگاه اقتصادی را فراهم ساخته‌اند.
اگرچه در کشور ما اجرای بهترین تجارب دشواری‌های فراوانی دارد ولی می‌توان با درک آنها، راه را برای بهبود فرایندهای عملیاتی و مالی به‌گونه‌ای فراهم کرد که با ترویج تفکر فرایند‌محور، ارزش‌افزوده بیشتری نصیب بنگاه‌های اقتصادی شود.

منبع :  سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۸ ، ۱۴:۴۴
الهام قاسمی

کیفیت محیط شهری

برنامه ریزی طراحی محور رویکردی میانی بین برنامه ریزی شهری و طراحی شهری محسوب می‌شود.
این رویکرد به دنبال عدم پاسخ گویی مناسب طرح‏‌‌های سنتی توسعه شهری به مسایل کیفی موجود در محیط‏‌‌های شهری مطرح شده است.
به دلیل توجه این رویکرد به موضوع کیفیت محیط شهری و همینطور سنجش اثربخشی آن در نظام مدیریت فضاهای شهری،این مقاله ضمن بازشناسی مفهوم نظری این رویکرد، کاربست برنامه‌ای آن در ارتقای کیفیت محیط شهری در یک محدوده نمونه( فضای فرهنگی و هنری شهرتهران- تیاتر شهر و پهنه پیرامون) را مدنظر قرار می‌دهد و «دستور کار توسعه» را به عنوان یکی از ابزارهای عملیاتی کردن برنامه‏‌‌های پیشنهادی این رویکرد به کار میگیرد.
رشد سریع شهرها به خصوص شهرهای بزرگ، با ویژگی‌هایی چون، تمرکز زیاد جمعیت و فعالیت‌ تاثیرات منفی بر محیط شهری داشته است.
در چنین شرایطی و با توجه به برآوردن نیازها و انگیزه‌های اساسی انسان در محیط‌های شهری، مفهوم کیفیت محیط شهری در ادبیات شهرشناسی، برنامه‌ریزی، طراحی و مهندسی شهری مورد توجه قرار گرفته است.
کیفیت محیط‌ شهری تحت تاثیر مستقیم معیارهای محیط‌ زیستی، کالبدی، اجتماعی و اقتصادی است.
ارزیابی کیفیت محیط شهری اولین گام در مدیریت نواحی سکونتی است که از عوامل زیادی متاثر می‌باشد از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به آلودگی‌ها( هوا، آب، فاضلاب‌های شهری، زباله و..) اشاره کرد.
رشد سریع شهرها و توسعه کالبدی آن موجب بروز بحران‏‌‌های مختلف در زندگی شهری نظیر مشکلات محیطی و نزول کیفیت محیط شده است.
در پی این امر، لزوم توجه به مفهوم کیفیت و ارتقا آن در محیط‏‌‌های سکونتی در کنار توجه به مسایل کمی بیشتر احساس می‌شود.
در ایران نیز به دنبال افزایش شهرنشینی و سرعت بالای تغییرات در بافت‏‌‌های شهری به دلایل مختلف، کیفیت محیط در نواحی شهری به شدت تنزل یافته است.
کیفیت محیط شهری یک مفهوم چند بعدی است که به عنوان یکی از ابعاد مهم کیفیت زندگی می‌تواند تاثیرات همه جانبه‌ای در زندگی شهروندان داشته باشد و با مفاهیمی همچون کیفیت مکان، ادراک میزان رضایت و نارضایتی ساکنین از محیط‏‌‌های سکونتی و غیره اشتراکاتی داشته و در بسیای از موارد به عنوان معانی مشابه قلمداد می‌شود.

منبع : کیفیت محیط شهری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۸ ، ۱۴:۴۳
الهام قاسمی

سواد رسانه ا ی

سواد رسانه‌ای( Media Literacy) مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار می‌رود.
افراد، با سواد رسانه‌ای قادر به کشف پیام‌های پیچیده‌ی موجود در محتوای تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل خواهند شد.
مهمترین مساله این است که میزان سوادرسانه‌ای دانش آموزان درچه سطحی است و ارتباط بین سوادرسانه‌ای و آسیب‏‌‌های اجتماعی نوپدید فضای مجازی چگونه است ؟ با توجه به زندگی درعصر اینترنت و استفاده روزافزون دانش آموزان ازاین رسانه تعاملی، و ازسویی افزایش آسیب‏‌‌های اجتماعی نوپدید فضای مجازی، ارتقای سواد رسانه‌ای می‌تواند نقش موثری درکاهش این نوع آسیب‏‌ها واستفاده نقادانه وهوشمندانه ازاینترنت داشته باشد.
مارشال مک‌لوهان اولین بار در کتاب خود تحت عنوان "درک رسانه: گسترش ابعاد وجودی انسان"، این واژه را بکار برد و نوشت: «زمانی که دهکده جهانی تحقیق یابد، لازم است انسان‌ها به سواد جدیدی بنام سواد رسانه‌ای دست یابند». "آرای لن مسترمن" از برجسته‌ترین متفکران حوزه بین‌المللی آموزشهای رسانه‌ای بشمار می‌رود؛ که در سال ١۹۸۵ به انتشار کتابی بنام "Teaching the media" اقدام نمود و پس از آن کتاب "آموزش رسانه‌ای در اروپای دهه ١۹۹۰" را روانه بازار کرد.
سواد رسانه‌ای مهارتی است که اهمیت آن در دنیای امروز کمتر از سواد خواندن و نوشتن نیست؛ زیرا به جهت فراگیری اطلاعات گسترده و در دسترس قرار گرفتن آسان حجم بالای اطلاعاتی، قرار گرفتن در دام معاندان با ترویج اخبار کذب یا اطلاعات مهندسی‌شده، ممکن الوقع است.
با نگاهی دقیق و عمیق به وضعیت موجود کشور در حوزه سواد رسانه‌ای و همچنین با توجه به هجمه گسترده و تلاش شبانه‌روزی شبکه‌های رسانه‌ای بیگانه و بعضا معاند، روشن است که چندان مطلوب نبوده لذا اهمیت برنامه‌ریزی و اجرای هماهنگ و دقیق برنامه‌ها از سوی تمام آحاد مردم و مسیولان ضروری است.
هرچند تمام ایدیولوژی‏‌‌های رسانه‌ای منفی نیستند و رسانه‏‌ها ایدیولوژی‏‌‌های مثبت هم دارند اما افرادی که سواد رسانه‌ای کمی دارند، باید پیام‏‌‌های رسانه‌ای را همانگونه که رسانه‏‌ها ارایه می‌کنند، بپذیرند و میخ‌های گرد پیام‏‌‌های رسانه‌ای را در سوراخ‏‌‌های چهارگوش و مربع شکل زندگی خود چفت کرده و تطبیق دهند.

منبع : سواد رسانه ا ی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۸ ، ۱۴:۴۱
الهام قاسمی

مدیریت دانش

مدیریت دانش یعنی فرآیند استفاده خلاق، موثر و کارآمد از کلیه دانش و اطلاعات در دسترس سازمان به نفع مشتری و در نتیجه به سود خود سازمان و یا به عبارت دیگر فرآیند تبدیل دانش ضمنی به دانش کاربردی.
مدیریت دانش رویکرد نظام مند خلق، دریافت، سازماندهی، دستیابی و استفاده از دانش و آموخته‏‌ها در سازمان است که در سازمانهای آموزشی به بهبود تصمیم گیری، انعطاف پذیری بیشتر، کاهش بار کاری، افزایش بهره وری، ایجاد فرصت‏‌‌های جدید کسب و کار، کاهش هزینه، و بهبود انگیزه کارکنان کمک می‌کند.
مدیریت دانش یکی از ابزار‏‌ها برای مقابله با مسایل جاری سازمان و موضوع مهمی است، زیرا به مهم‌ترین سرمایه ارزشمند سازمان یعنی سرمایه فکری( Intellectual capital) مربوط می‌شود.
مدیریت دانش جدید نامی است برای مباحث، مدل‌ها و اقدام‌هایی که موجب گسترش قلمرو مدیریت دانش در تسهیم، انتشار و بازیابی دانش و نیز آموزش و یکپارچه‌سازی دانش سازمانی بهطور جمعی( مانند تولید یا ایجاد دانش) می‌شود.
ایده‏ی مدیریت دانش جدید براساس تحلیل مک الروی( ١۹۹۹) درباره‏ی دو نوع از توجهات بنیادی مدیریت دانش مطرح گردید.
مک الروی( با وام گرفتن مفهوم عرضه و تقاضا از اقتصاد) از یک‌سو به یکپارچگی دانش، به عنوان مدیریت دانش، در سمت عرضه توجه می‌کند؛ زیرا وی چنین فرض می‌کند که دانش در سازمان موجود است و مسیله مدیریت دانش، در اختیار قرار دادن دانش موجود در دسترس افراد مناسب در زمان مناسب است.
از سوی دیگر مک الروی ایجاد دانش را به عنوان سمت تقاضای مدیریت دانش نیز معرفی می‌کند؛ زیرا فرض بر این است که دانش باید در پاسخ به تقاضاهای موجود تولید شود و این افراد هستند که خود باید تقاضا برای تولید دانش را سازماندهی کنند و ساختارهایی را ایجاد نمایند که در برآورد این تقاضا موفق عمل کند؛ در حالی که ابتدا، چه در تیوری و چه در عمل تنها به سمت عرضه‏ی مدیریت دانش توجه می‌شد( نسل اول مدیریت دانش ). در سال‌های اخیر نگرشی گسترش یافته که هر دو سمت عرضه و تقاضا را دربرمی‌گیرد.
ایجاد صنعت اغلب با سطوح پایین بهره‌وری وابسته است، یکی از دلایل مد نظر برای مدیریت دانش ضعیف از ایجاد اشتباهات در یک پروژه، اغلب دوباره در پروژه‌های آینده تکرار شده‌اند.
مدلسازی ایجاد اطالاعات( BIM) یک فناوری است که باعث ایجاد یک تغییر پارادایم در صنعت تاسیس، مهندسی و معماری( AEC) است.

منبع :  مدیریت دانش

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۸ ، ۱۴:۳۹
الهام قاسمی