مرجع مطالب علمی دانشجویان

مرجع و منبع جدیدترین مطالب علمی دانشجویان

مرجع مطالب علمی دانشجویان

مرجع و منبع جدیدترین مطالب علمی دانشجویان

۶۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

مدیریت دانش

تعاریف مختلفی برای مدیریت دانش وجود دارد اما تعریف بالا به این دلیل انتخاب شده است که بعضی از مهم‌ترین جنبه‌های هر برنامه‌ی موفق مدیریت دانشی را مشخص می‌کند: صریح – آشکارسازی فرضیات؛ کدگذاری اینکه کدام‌‌یک شناخته‌شده هستند؛ سیستماتیک – واگذار کردن امور به بخت و اقبال باعث کسب منفعت نمی‌شود.
لازم به ذکر است که دانش، هم دربرگیرنده‌ی دانش ضمنی( در ذهن افراد) و هم دانش صریح( کدگذاری‌شده و بیان‌شده‌ مثل اطلاعات در پایگاه‌های داده، اسناد و غیره) است.
یک برنامه‌ی دانشی خوب به فرایندهای توسعه‌ی دانش توجه می‌کند و هر دو شکل پایه‌‌ای دانش را منتقل می‌کند.
روند اوج یافتن نقش دانش، نوآوری و فناوری‏های نوین در ایجاد مزیت‏های راهبردی و اهمیت یافتن ارزش منابع دانش در اداره سازمان‏ها موجب شده است تا مقوله مدیریت دانش در قلب سیاست‏های راهبردی سازمان‏ها جای گیرد.
روش پژوهش حاضر کتابخانه‏ای می‏باشد.
مدیریت دانش می‏تواند با یکپارچه‏سازی سرمایه‏های دانشی سازمان‏ها در بخش‏های مختلف و تاثیرگذاری مستقیم بر مفاهیمی مانند مشتری‏مداری، یادگیری سازمانی، اعتلای فرهنگ سازمانی، رهبری و تصمیم‏گیری هوشمندانه، بازطراحی فرایندها، تولید دانش جدید و تبدیل دانش ضمنی به صریح، زمینه ارتقای سطح فعالیت‏ها و رسیدن به اهداف موردنظر را به همراه داشته باشد.
مدیریت دانش، رسیدن به اهداف سازمان با استفاده بهینه از دانش و یا توانایی یک سازمان در استفاده از سرمایه معنوی( تجربه و دانش فردی نزد هر فرد) و دانش دسته جمعی به منظور دستیابی به اهداف خود از طریق فرایندی شامل تولید دانش، تسهیم دانش و استفاده از آن به کمک فناوری است.
مدیریت دانش، راز موفقیت سازمان‌ها در قرن ۲١ است.
دانش، مفهومی فراتر از داده و اطلاعات است.
دانش به مجموعه اطلاعات، راه کار عملی مرتبط با آن، نتایج به‌کارگیری آن در تصمیمات مختلف، آموزش مرتبط با آن، نگرش افراد در مشاغل و مسیولیت‌های مختلف در ارتباط با آن گفته می‌شود.
دانش هر نفر، حتی در موردی خاص، ممکن است با دیگران متفاوت باشد.
دانش زیربنای مهارت و تجربه و تخصص هر فرد است.

منبع : مقاله مدیریت دانش

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۸ ، ۲۰:۳۷
الهام قاسمی

کیفیت محیط شهری

رشد سریع شهرها و توسعه کالبدی آن ها، موجب بروز بحران‏‌‌های مختلف در زندگی و نزول کیفیت محیط شهری شده است.
چنانچه هریک از این عوامل، در محیط زندگی یک فرد، فاقد کیفیات مطلوب باشند، بر احساس و ادراک وی از فضا و درنتیجه بر سطح رضایت مندی او از محیط زندگی تاثیرگذار خواهد بود.
هرگاه صحبت از کیفیت محیط می‌شود توجه و تاکید اصلی همچنان روی ساخت و شکل کالبدی است.
نگرانی‌هایی از مناسب نبودن کیفیت محیط زیست در اغلب شهرهای ایران وجود دارد.
مشکلات زیست‌محیطی یکی از اساسی‌ترین مسایل شهرهای امروزی و حاصل تعارض و تقابل آنها با محیط طبیعی است.
رشد سریع شهرها و توسعه‌ی کالبدی آن‌ها موجب بروز بحران‌های مختلف در زندگی شهری نظیر مشکلات محیطی و نزول کیفیت محیط شهرها شده است.
بحران کیفیت در محیط‌های شهری، توجه به رویکردهای موثرتری را که قابلیت‌های اجرایی بیش‌تری داشته باشند، به یک موضوع جدی تبدیل کرده است.
کیفیت محیط شهری یک مفهوم مبهم( مجرد) است که از عوامل انسانی و طبیعی که در مقیاس‏‌‌های متفاوت فضایی عمل می‌کنند منتج می‌شود.
به عبارت دیگر، کیفیت محیط شهری یک پارامتر متغیر فضایی و پیچیده است که از عمکرد فاکتورهای به هم پیوسته ازجمله جزیره گرمایی شهر، توزیع فضای سبز، تراکم ساختمانها، شکل و طرح آنها و کیفیت هوا تشکیل شده است.
به عبارت دیگر کیفیت محیط نه تنها به حوزه‏‌‌های برآورد سازی نیازهای مادی انسان توجه دارد، بلکه همچنین به تامین و ارتقا ظرفیت‏‌‌های اجتماعی و توسعه اجتماعات، که بر الگوهای رفتار اجتماعی آنها نیز تاثیر گذار است، توجه دارد( رفیعیان، ۹: ١۳۸۶ ). لنسینگ و مارانز معتقدند که یک محیط باکیفیت بالا، احساس رفاه و رضایتمندی را به واسطه ویژگی‌‌هایی که ممکن است فیزیکی، اجتماعی و یا نمادین باشد به ساکنانش منتقل می‌کند.
کیفیت محیط شهری بستگی به کیفیت زیر ساختهای شهر و مدیریت مناسب آنها دارد، و شامل محیط کالبدی( فیزیکی) مانند( مدیریت آب باران، کیفیت هوا، فضای سبز، سروصدا، ترافیک و.
.. )، تسهیلات مربوط به مسکن( تامین آب، برق، گاز، تلفن، بهداشت، دفع فاضلاب و.
..) و محیط اجتماعی( جامعه، استقلال، کنش‏‌‌های اجتماعی، احساس رضایت و امنیت اجتماعی) می‌شود.
کیفیت محیط شهری عبارت است از شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و کالبدی- فضایی محیط شهری که نشان دهنده میزان رضایت و یا عدم رضایت شهروندان از محیط شهری می‌باشد

منبع : مقاله کیفیت محیط شهری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۸ ، ۲۰:۳۵
الهام قاسمی

بهره وری

بهره‌وری الگو:انگلیسیProductivity از مفاهیم علم اقتصاد و مدیریت است که چنین تعریف می‌شود: «مقدار کالا یا خدمات تولید شده در مقایسه با هر واحد از انرژی یا کار هزینه شده بدون کاهش کیفیت یا به این شکل: اثربخشی به همراه کارایی». به دیگر سخن، بهره‌وری، عبارتست از، بدست آوردن حداکثر سود ممکن، با بهره‌گیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات، زمان، مکان و…به منظور ارتقای رفاه جامعه.
بایستی توجه داشت که واژه بهره‌وری با گسترش انقلاب صنعتی و جهت افزایش سودمندی حاصل از نیروی کار، سرمایه و مواردی از این دست گسترش یافت ولی اصطلاح بهره‌وری آب در چند ساله اخیر و به دلیل کمبود این ماده ارزشمند گسترش یافته‌است.
یعنی اگر سازمانی بتواند با ثابت نگهداشتن کیفیت، از میزان هزینه‏‌‌های سازمانی خود کم کند، می‌تواند بگوید بهره وری ایجاد کرده است.
در استاندارد ایزو ۹۰۰١ از بهره وری بسیار گفته شده است و یکی از اهداف استاندارد ایزو ۹۰۰١:۲۰١۵ بالا بردن بهره وری سازمان در حوزه سیستم مدیریت کیفیت است.
اما تعریفی که استاندارد از بهره وری و عوامل کلیدی آن دارد، دو مقوله اثربخشی و کارایی است.
بهره‌وری که یکی از مفاهیم اقتصاد است اینگونه تعریف می‌شود، مقدار کالا و یا خدمات تولید شده در مقایسه با هر واحد از انرژی و یا کار هزینه شده`است.
به دیگر سخن بهره‌وری عبارتست از بدست آوردن حداکثر سود ممکن با بهره گیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات، زمان، مکان و…به منظور ارتقا رفاه جامعه است.
بر خلاف پندار برخی افراد بهره‌وری فقط برای صنایع نیست بلکه بهره وری سطوح مختلفی دارد و همه افراد در همه سطوح نقش دارند یعنی اینکه افراد می‌توانند با تفکر، ابداعات و نوآوری‌های خود عملا در چند سطح گوناگون موثر واقع گردند، سطوح مختلف بهره وری عبارت‌اند از: ۱- سطح فرد ۲- سطح گروه کاری ۳- سطح سازمانی ۴- سطح رشته‌های تجاری، خدماتی، صنعتی و یا کشاورزی ۵- سطح بخش‌های اقتصادی ۶- سطح ملی و کشوری ۷- سطح جهانی

منبع : مقاله بهره وری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۸ ، ۲۰:۳۳
الهام قاسمی

سکونتگاه های غیررسمی

سکونتگاه غیررسمی زاغه‌ها طیفی از آپارتمانهای پرتراکم و بدمنظره در مرکز شهر تا سکونتگاه‌های پراکنده غیررسمی و بدون قانون در حاشیه شهرها را شامل می‌شود.
سکونتگاهای غیررسمی در مسایل و مشکلات زیر با هم اشتراک دارند: فقدان تاسیسات شهری مناسب و کافی فقدان خدمات شهری مناسب و کافی افزایش تنش‌ها به علت شکاف عمیق اجتماعی بین ساکنان این سکونتگاه‌ها و مناطق رسمی شهری پیچیدگی و دشواری تامین خدمات به علت توسعه ناموزون و برنامه‌ریزی نشده.
سرانه‌های حیاتی ضعیف و مسایل اجتماعی- محیطی چالش‌برانگیز برای محلات شهری بخش ثابت تبعات این محلات به حساب می‌آید.
از مشکلات فراروی شهرهای امروزی خاصه در سطوح محلی بشمار می‌رود.
بر این اساس، نوع، ماهیت و فرآیند مداخلاتی احتمالی و نحوه برخورد با آنها ازجمله مفاهیمی است که جایگاهی ویژه در برنامه ریزی و مدیریت هری داشته و دارد.
جدای از رویکردها و روشهای برخورد با حاشیه نشینی و اسکان غیر رسمی، لحاظ کردن دیدگاه و نگرش ساکنین محلی از مهمترین مولفه‏‌‌های تاثیرگذار در فرآیند ساماندهی و توانمندسازی این سکونتگاه‏‌‌های غیر رسمی بشمار می‌رود که در تحقیق حاضر مورد توجه قرار گرفته است.
برخی بیش از ۵۰ سال قدمت دارند و برخی هنوز در حال تصرف شدن هستند.
سکونتگاه‌های غیررسمی در مسایل و مشکلات زیر با هم اشتراک دارند: فقدان تاسیسات شهری مناسب و کافی فقدان خدمات شهری مناسب و کافی افزایش تنش‌ها به علت شکاف عمیق اجتماعی بین ساکنان این سکونتگاه‌ها و مناطق رسمی شهری پیچیدگی و دشواری تامین خدمات به علت توسعه ناموزون و برنامه‌ریزی نشده.
[۱] پژوهش‌ها نشان داده است که محلات خود روی اطراف یا داخل شهرها به مرور زمان نقش رسمی به خود می‌گیرند ولی همچنان مسایل ناپایدار ساخت وسازی و بحران‌های اجتماعی و محیطی را یدک می‌کشد.
الزاما این محلات با زندگی زاغه‌ای و نبود تاسیسات قابل شناسایی نیست.
سرانه‌های حیاتی ضعیف و مسایل اجتماعی- محیطی چالش‌برانگیز برای محلات شهری بخش ثابت تبعات این محلات به حساب می‌آید.

منبع : مقاله سکونتگاه های غیررسمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۸ ، ۲۰:۳۱
الهام قاسمی

امنیت شغلی

امنیت شغلی به معنی محافظت کارمندان در برابر نوسانات حقوق و درآمد و در نهایت از دست دادن جایگاه شغلی می‌باشد.
بنابراین، امنیت شغلی، احساس فراغت نسبی، از خطر یا حالتی است که در آن ارضای نیازها و خواسته‏‌‌های شخص تحقق می‌یابد.
در شرایط فعلی دنیا هیچ شغلی دایمی نیست و حفظ شدن و بقا آن بستگی به میزان فعالیت خود فرد دارد ولی عدم آگاهی از این موضوع موجب کنار گذاشته شدن، لغو یا اتمام قرارداد موقت و بازنشستگی یکی از فشارهای روانی است.
چنین حالتی باعث می‌شود فرد قبل از آنکه بطور طبیعی از کار باز نشسته شود احساس فرسودگی و کسالت می‌کند.
ترس از تزلزل یا کنار گذاشته شدن در افرادی که می‌دانند به مدارج بالا و بالاترین سطح پیشرفت در کار خود رسیده‌اند بسیار شدید‌تر است.
این افراد به پرکاری می‌پردازند تا همچنان خود را در اوج نگه دارند و در عین حال می‌کوشند احساس عدم امنیت شغلی را مخفی کنند و بدین‌ترتیب بیش از پیش در معرفی استرس قرار می‌گیرند.
در زندگی سازمانی امنیت شغلی ازجمله مسایلی است که کارکنان سازمان‌ها را به خود مشغول می‌کند و بخشی از انرژی روانی و فکری سازمان صرف این مساله می‌شود.
در صورتی که کارکنان از این بابت به سطح مطلوبی از آسایش خاطر دست یابند با فراغ بال توان و انرژی فکری و جسمی خود را در اختیار سازمان قرار می‌دهند و سازمان نیز کمتر دچار تنش‌های انسانی می‌شود.
امنیت شغلی زمانی معنا می‌یابد که شما در محل کار خود و نزد همکاران و مدیران از امنیت کافی جهت بیان نظرات، پیشنهادها، انتقادها و تعریف و تمجیدها برخوردار باشید.
این حس بسیار خوشایند و آرامش بخشی است که شما به درستی شنیده شوید و برای کلامتان ارزش قایل شوند.
با حضور امنیت شغلی و در قالب دیالوگ، موافقت یا مخالفت مجموعه‏ی کاری ما با نظرات مان به همان اندازه‌ای که نیاز است اهمیت می‌یابد و آنچه خیلی بیشتر اهمیت دارد شنیده شدن و مجال ابراز عقاید است.
راستی ما هم می‌توانیم در ایجاد حس امنیت شغلی برای همکاران مان موثر باشیم!
آن‏‌ها را با حوصله بشنویم و به نقطه نظرات آنان سر فرصت فکر کنیم.
انتظار از برقراری حس امنیت شغلی در محیط کار انتظاری دو جانبه است.

منبع : مقاله امنیت شغلی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۸ ، ۲۰:۲۹
الهام قاسمی

انرژی در اقتصاد

به دلیل تنوع مسایل و روشهای اعمال شده و مشترک با شماری از زمینه‌های دانشگاهی، اقتصاد انرژی یک زمینه کامل و مستقل نیست بلکه زیرزمینه‌ای کاربردی از علم اقتصاد است.
از بین موضوعات اصلی علم اقتصاد، برخی شدیدا به اقتصاد انرژی مرتبطند: اقتصادسنجی اقتصاد محیط زیست‌ فایننس سازماندهی صنعتی اقتصاد خرد اقتصاد کلان اقتصاد منابع اقتصاد انرژی همچنین شدیدا به مهندسی، زمین‌شناسی، علوم سیاسی، بوم‌شناسی و.
آنچه واضح است،این رشته بیشترین ارتباط را با علم اقتصاد دارد و از میان حوزه‌های مختلف علوم اقتصادی، مباحث ذیل بیشترین کاربرد را در این رشته دارند: اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، اقتصاد منابع طبیعی، اقتصاد سنجی و تجارت بین الملل؛ اما محورهای اصلی اقتصاد انرژی که در سال‌های اخیر بیشتر از همه مورد توجه قرار گرفته‌ است؛ اقتصاد انرژی کاربرد اصول, مدل‏‌ها و آموزه‏‌‌های اقتصادی در زمینه یک کالای مهم, ضروری و استراتژیک یعنی انرژی و حامل‏‌‌های آن است.
اما مباحث مرتبط با انرژی و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی نخستین بار در سال‌های بحران نفتی دهه ۱۹۷۰ در جهان مطرح شد.
هاتلینگ از پیشگامان اقتصاد انرژی و اقتصاد منابع طبیعی، توانست با یک کار علمی مهم از مبانی اقتصادی، روش جامعی برای استخراج مسیر قیمت منابع طبیعی پایان‌پذیر ابداع کند.
این روش که امروزه به نام وی، "قاعده هاتلینگ" خوانده می‌شود را می‌توان نخستین پیوند میان علم اقتصاد و مباحث انرژی و بنابراین نقطه آغاز رشته اقتصاد انرژی دانست.
اقتصاد انرژی به عنوان یک رشته علمی یا بهتر است بگوییم یک حوزه علمی میان رشته‌ای شناخته می‌شود و اشتراکاتی با علوم پایه( زمین شناسی، مهندسی انرژی، فیزیک و .
..) دارد.
آنچه واضح است،این رشته بیشترین ارتباط را با علم اقتصاد دارد و از میان حوزه‌های مختلف علوم اقتصادی، مباحث ذیل بیشترین کاربرد را در این رشته دارند: اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، اقتصاد منابع طبیعی، اقتصاد سنجی و تجارت بین الملل.
«انرژی و توسعه اقتصادی» گذشته و حال، روند تاریخی استفاده از انرژی – عامل توسعه و تحول جوامع- بررسی و چگونگی ارتباط نزدیک بین مصرف انرژی و رشد اقتصادی تجزیه و تحلیل شده است.
در این فصل مسایلی مثل نقش انرژی در رشد اقتصادی، اروپای کشاورزی، دوران قبل از ایجاد راه آهن اروپا، دوران جنگ و سال‏‌‌های بین ١۹١۳-١۹۵۰، دورا نفت ارزان، دوران نفت گران اشاره می‌شود.

منبع : مقاله انرژی در اقتصاد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۸ ، ۲۰:۲۷
الهام قاسمی

سواد رسانه ا ی

سواد رسانه‌ای یک نوع درک متکی بر مهارت است که می‌توان براساس آن انواع رسانه‌ها را از یکدیگر تمیز داد، انواع تولیدات رسانه‌ای را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
همچنین سواد رسانه‌ای آمیزه‌ای از تکنیک‌های بهره‌وری موثر از رسانه‌ها و کسب بینش و درک برای تشخیص رسانه‌ها از یکدیگر استسواد رسانه‌ای( Media Literacy) مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار می‌رود.
آن‌ها هم‌چنین می‌توانند رسانه‌های خود را ایجاد کرده و در شکل‌گیری فرهنگ رسانه‌ای مشارکت فعالانه داشته باشند، این امر سبب می‌شود مردم از حالت مصرفی خارج شده، از رسانه‌ها به صورت هوشمندانه‌ای بهره‌مند شوند.
به زبان ساده، سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا اینکه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد.
سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه‌ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد.
من بر این باورم که هدف اصلی سواد رسانه‌ای به خصوص وقتی درباره رسانه‌های جمعی حرف می‌زنیم می‌تواند سنجش نسبت هر محتوا با عدالت اجتماعی باشد.
به دیگر سخن، هدف اصلی سواد رسانه‌ای می‌تواند این باشد که براساس آن بتوان دید که آیا بین محتوای یک رسانه- به مثابه محصول نهایی- با عدالت اجتماعی رابطه‌ای وجود دارد یا خیر.
به عبارت بهتر، خواننده یا بیننده یا شنونده یک مضمون رسانه‌ای بهتر است رابطه و نسبت محتوای یک رسانه با عدالت را در نظر گرفته و نزدیکی یا دوری محتوای یک رسانه‌ از عدالت را طرف توجه قرار دهد تا همیشه در ارتباط با رسانه‌ به جای تسلیم بودن و یا تسلیم شدن به رابطه یکسویه و انفعالی، رابطه‌ای فعال‌تر وتعاملی‌تر داشته باشد.
سواد رسانه‌ای"( Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
این درک به چه کاری می‌آید؟ به زبان ساده، سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا این‌که میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد.
به دیگر سخن، سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا از سفره‌ی رسانه‌ها به گونه‌ای هوشمندانه و مفید بهره‌مند شویم.

منبع : مقاله سواد رسانه ا ی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۸ ، ۲۰:۲۵
الهام قاسمی

انگیزه پیشرفت و نظریه های آن

یافته‏‌‌های مطالعه نشان می‌دهد که انگیزه پیشرفت یک عنصر بسیار مهم در بهبود رفتار سازمانی و همچنین پیشرفت افراد خصوصا در دوره‏‌‌های نوجوانی می‌باشد.
انگیزه پیشرفت پیشرفت دارای زمینه‏‌‌های بسیاری می‌باشد اما در مجموع می‌توان بیان داشت چگونگی شکل گیری طرز تفکر یک فرد در دوران نوجوانی به مقدار زیادی می‌تواند بر انگیزه پیشرفت وی در دوره‏‌‌های بعدی زندگی اثرگذار باشد.
نیازها با شرایط درونی فرد که برای ادامهٔ زندگی و رشد و سلامتی ضروری است، مرتبط است.
هیجان‌ها، به صورت پدیده‌های ذهنی، زیستی، هدفمند و اجتماعی و چند بعدی هستند( ایزارد، ۱۹۹۳ ). رویدادهای بیرونی، مشوق‌هایی است که رفتار فرد را نیرومند می‌سازد و به سمت رویدادهایی هدایت می‌کنند، گرچه ممکن است این رویدادها از پیامدهای مثبت یا آزاردهنده خبر دهند.
مازیارمیر معتقد است انگیزش خیزشی از قدرتها است که فرد یا مجموعه را به سمت مشخصی رهنمون می‌نماید.
انگیزه پیشرفت گرایشی است برای ارزیابی همه جانبه عملکرد خود با توجه به عالی‌ترین معیارها، تلاش برای موفقیت در عملکرد و برخورداری از لذتی که با موفقیت در عملکرد همراه است.
روبینز( ۱۹۹۳، به نقل از سیف ۱۳۷۹) انگیزه پیشرفت را سایقی برای پیشی گرفتن بر دیگران، دستیابی به پیشرفت با توجه ملاک‌های مشخص و تلاش جهت کسب موفقیت می‌داند و معتقد است کسی که دارای انگیزه پیشرفت است این تمایل را دارد که کارش را به خوبی انجام دهد و به صورت خود جوش به ارزیابی عملکرد خود بپردازد.
رفتارهای پیشرفت گرای افراد نشانه‌هایی از انگیزه پیشرفت آنان است.

منبع : مقاله انگیزه پیشرفت و نظریه های آن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۸ ، ۲۰:۲۳
الهام قاسمی

شهروندی سازمانی

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که سازمان‏‌ها با آن مواجه هستند، چگونگی انگیزش کارکنان است به اینکه نقش‏‌ها و وظایف خود را به خوبی انجام دهند تا این اطمینان حاصل شود که سازمان اثربخشی خود را حفظ خواهد کرد.
در واقع، مجموعه‌ای ویژه از رفتارهای کارکنان می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر موفقیت سازمان داشته باشد؛ به ویژه رفتارهای داوطلبانه و اختیاری که کارکنان برای سازمان انجام می‌دهند.
این رفتارها، رفتار شهروندی سازمانی نامیده می‌شوند که رفتارهای کاری داوطلبانه‌ای هستند که بهطور مستقیم و آشکار توسط شرح شغل و سیستم رسمی پاداش سازماندهی نشده‏‌اند و در مجموع عملکرد سازمان را بهبود می‌دهند مطالعه رفتار انسان یکی از زمینه‌هایی است که همواره مورد توجه صاحبنظران علوم اجتماعی بوده است.
سنجش نوع رفتار، هدایت و پیش بینی رفتار برخی از اهداف مطالعه رفتار هستند که از طریق مطالعه متغیرهایی چون انگیزش، ارزش‌ها و نگرش‌ها، ادراک، شخصیت، احساس و غیره میسر می‌شود.
هر فرد در نقشی که بر عهده دارد وظایفی را ایفا می‌کند و رفتارهای خاصی از او انتظار می‌رود.
برای مثال یک فرد به عنوان یک شهروند موظف است در نقش خود از ضایع کردن حقوق دیگران خودداری کند.
چنانچه گاه قوانین برای کنترل و هدایت این رفتارها در جوامع خط قرمزهایی را برای شهروندان ترسیم می‌کند.
علاوه‌بر رفتارهایی که در قالب نقش از هر فرد انتظار می‌رود رفتارهایی نیز وجود دارد که ریشه در مواردی چون فرهنگ، تاریخ و دین یک جامعه دارد.
رفتارهای داوطلبانه‌ای که در جوامع بر طبق ارزش‌ها انجام می‌شود که برای مثال می‌توان احترام به افراد مسن در جامعه را نام برد که در قالب فرانقش‌ها تجلی می‌یابد.
این رفتارها را در درون سازمان‌ها رفتار سازمانی شهروندی می‌نامند.
رفتارهای شهروندی عبارتند از؛ رفتارهایی فرانقش و داوطلبانه و نوآورانه که از سوی کارکنان در سازمان رخ می‌دهد.
با آنکه این رفتارها از وظایف رسمی کارکنان نیست و برای کارکنان پاداشی از سوی سازمان ندارد، اما آنچه موجب مطالعه آنان شده است تاثیراتی است که بر بهبود اثربخشی و کارآیی سازمان‌ها دارد.
برای مثال رفتار‌هایی چون کمک به آموزش کارکنان تازه وارد به سازمان، استفاده از زمان‌های استراحت برای تکمیل کار، ارایه پیشنهادهایی برای بهبود روش کار و کار روی پروژه‌ها در منزل همه و همه ازجمله رفتارهای شهروندی سازمانی محسوب می‌شود.

منبع : مقاله شهروندی سازمانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۸ ، ۲۰:۲۲
الهام قاسمی

آموزش الکترونیکی

آموزش الکترونیکی یا آموزش و پرورش اینترنتی( برخط) یا یادگیری الکترونیکی( به انگلیسی: electronic-learning) شیوه‌ای برای طراحی، تدوین، ارایه و ارزشیابی آموزش است که از قابلیت‌ها و امکانات الکترونیکی برای کمک به یادگیری بهره می‌گیرد.
آموزش الکترونیک روش آموزشی است که از زمان پیدایش اینترنت و گسترش این پدیده فناوری و استفاده از قابلیت‌های آن ایجاد گردیده‌است و در حقیقت تکامل یافته شیوه آموزش از راه دور و برطرف‌کننده نیاز انسان‌های کاوشگر و خواهان یادگیری است خصوصا اینکه زمان و مکان در این شیوه آموزش اختیاری است.
آموزش الکترونیک امروزه توجه بسیاری از دست‌اندرکاران آموزش را به خود جلب نموده و از مباحث و مصارف بسیار اساسی در اینترنت است.
کوته‌نوشته‌هایی مثل( CBT( Computer-Based Training ),( IBT( Internet-Based Training یا( WBT( Web-Based Training به عنوان مترادف آموزش الکترونیک به کار برده می‌شوند.
در تعریف آموزش الکترونیکی( e-Learning) روشهای نوین آموزش مبتنی بر فناوری آموزش الکترونیکی با عناوین متفاوتی مانند روشهای جایگزین، رسانه‏‌‌های نوین و چندرسانه ای، رسانه دانش، بهترین راه حل آموزشی و غیره خوانده شده است، اما به‏نظر می‌رسد بهترین عبارت که تعریف جامع و کاملی از تمام نامهای مذکور باشد، همان آموزش مجازی است.
در عرصه آموزش الکترونیکی، علاوه بر آموزش بر مبنای وب، آموزش غیرحضوری، آموزش از راه دور، تعلیم و تربیت از راه دور، بازآموزی، خودآموزی و آموزش بر مبنای رایانه Computer Based Training CBT نیز می‌توانند مطرح شوند.
در عصر حاضر نیز گسترش سریع شبکه‏‌‌های محلی در سازمان‏‌ها و همچنین افزایش روز افزون کاربران اینترنت موجب پدیدار شدن چشم‌اندازهای نو در آموزش اثربخش و خلاقانه و تحقق آرمان «فرصت‏‌‌های برابر آموزشی» با بهره‌‍‎‏‌گیری از سامانه مبتنی بر آموزش الکترونیکی گردیده است.
در عرصه آموزش الکترونیکی٬ علاوه بر آموزش بر مبنای وب٬ آموزش غیرحضوری٬ آموزش از راه دور٬ خودآموزی و آموزش بر مبنای رایانه نیزمی توانند مطرح شوند.
در واقع آموزش الکترونیکی، آموزش و یادگیری توسط ابزارهای الکترونیکی می‌باشد.
بهطور معمول محتوای دوره آموزشی با استفاده از انتقال صدا٬ تصویر و متن ارایه می‌شود که می‌تواند با بهره گیری از ارتباطات دوسویه بین فراگیران و استاد، کیفیت ارایه دوره آموزشی به بالاترین سطح خود برسد.
استفاده از تجهیزات و امکانات پیشرفته تر٬ امکان ارایه اطلاعات و دانش را با کیفیت بهتر و بالاتر فراهم می‌سازد.
مثلا در کسب اطلاعات ازطریق وب٬ هرچه پهنای باند ارسال داده‏‌ها بیشتر شود٬ اطلاعات بیشتری دریافت می‌شود.

منبع : مقاله آموزش الکترونیکی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۸ ، ۲۰:۲۰
الهام قاسمی