مرجع مطالب علمی دانشجویان

مرجع و منبع جدیدترین مطالب علمی دانشجویان

مرجع مطالب علمی دانشجویان

مرجع و منبع جدیدترین مطالب علمی دانشجویان

دیدگاه های حل مسئله

يكشنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۰۸ ب.ظ

دیدگاه های حل مسئله

موضوعاتی ازاین قبیل که انسان چگونه و با چه ساختاری به درک، تشخیص و حل مساله می‌پردازد و این که ذهن چگونه اطلاعات دریافتی از حواس( مانند بینایی یا شنوایی) را درک می‌کند و یا اینکه حافظه انسان چگونه عمل می‌کند و چه ساختاری دارد از عمده مسایل قابل توجه دانشمندان این رشته می‌باشد.
در واقع مشکلات بخش جدایی ناپذیر زندگی ما هستند.
حل مسیله مهارتی است که بقای فرد و حتی بقای نسل در گرو آن هست.
پس بیایید نگاهی دقیقتر به این مهارت بیاندازیم.
حل مسیله( یکی از مهارت‏‌‌های زندگی )، یک فرآیند شناختی – رفتاری است که فرد به کمک آن‏‌ها سعی می‌کند راه حل‏‌‌های موثر یا مفیدی برای مسایل روزمره زندگی پیدا کند.
این افراد اضطراب کمتری را تجربه می‌کنند و به هنگام بروز مشکل با حل مسیله مناسب، استرس خود را کنترل می‌کنند.
توانایی حل مسیله به افراد کمک می‌کند تا از چالش پیش آمده به عنوان یک فرصت استفاده کنند و توانایی‏‌‌های خود را شکوفا کنند یا اینکه به دنبال آموختن مهارت جدیدی باشند تا از عهده مشکل پیش آمده برآیند.
مهارت حل مسیله به افراد کمک می‌کند تا ذهن خلاق داشته باشند و به دنبال ایده‏‌‌های جدید باشند.
بهطور کلی به کارگیری مدل‏‌‌های حل مسیله در مورد مشکلاتی که عمده و ناچیز، مثبت و منفی و عمومی و ویژه هستند، بهطور مساوی موفقیت آمیز خواهد بود، ما بر این مفهوم گسترده تاکیدمی کنیم، زیرا که مشکلات معمولا به شکل یک چیز عمده، منفی، بیزار کننده و بد در نظر گرفته می‌شود.
چنین درک ناقصی به کارگیری مهارت‏‌‌های اجتماعی انطباقی را که در این بحث ارایه می‌شود را بهطور نامناسبی محدود می‌کند( زارعان وبخشی رودسری، ۱۳۸۶ ). برطرف ساختن مشکلات مثبت به اندازه رفع مشکلات منفی اهمیت دارد.
درک این نکته که مشکلات می‌توانند مثبت باشند کمک می‌کند تا حالت نابهنجاری که به هنگام داشتن یک مشکل احساس می‌شود از بین برود.
حذف قضاوت‏‌‌های ارزشی منفی ممکن است شخص را در پذیرش مشکل یاری نماید.
احساس گناه و شرمساری و حالت دفاعی و انکاری را که این قضاوت‏‌ها ایجاد می‌کنند کاهش می‌یابد.پذیرش وجود مشکلات، پیش در آمد مهمی در حل مسیله موثر می‌باشد.

منبع :  دیدگاه های حل مسئله

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۰۶
الهام قاسمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی