مرجع مطالب علمی دانشجویان

مرجع و منبع جدیدترین مطالب علمی دانشجویان

مرجع مطالب علمی دانشجویان

مرجع و منبع جدیدترین مطالب علمی دانشجویان

آموزش الکترونیکی

شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۲۰ ب.ظ

آموزش الکترونیکی

آموزش الکترونیکی یا آموزش و پرورش اینترنتی( برخط) یا یادگیری الکترونیکی( به انگلیسی: electronic-learning) شیوه‌ای برای طراحی، تدوین، ارایه و ارزشیابی آموزش است که از قابلیت‌ها و امکانات الکترونیکی برای کمک به یادگیری بهره می‌گیرد.
آموزش الکترونیک روش آموزشی است که از زمان پیدایش اینترنت و گسترش این پدیده فناوری و استفاده از قابلیت‌های آن ایجاد گردیده‌است و در حقیقت تکامل یافته شیوه آموزش از راه دور و برطرف‌کننده نیاز انسان‌های کاوشگر و خواهان یادگیری است خصوصا اینکه زمان و مکان در این شیوه آموزش اختیاری است.
آموزش الکترونیک امروزه توجه بسیاری از دست‌اندرکاران آموزش را به خود جلب نموده و از مباحث و مصارف بسیار اساسی در اینترنت است.
کوته‌نوشته‌هایی مثل( CBT( Computer-Based Training ),( IBT( Internet-Based Training یا( WBT( Web-Based Training به عنوان مترادف آموزش الکترونیک به کار برده می‌شوند.
در تعریف آموزش الکترونیکی( e-Learning) روشهای نوین آموزش مبتنی بر فناوری آموزش الکترونیکی با عناوین متفاوتی مانند روشهای جایگزین، رسانه‏‌‌های نوین و چندرسانه ای، رسانه دانش، بهترین راه حل آموزشی و غیره خوانده شده است، اما به‏نظر می‌رسد بهترین عبارت که تعریف جامع و کاملی از تمام نامهای مذکور باشد، همان آموزش مجازی است.
در عرصه آموزش الکترونیکی، علاوه بر آموزش بر مبنای وب، آموزش غیرحضوری، آموزش از راه دور، تعلیم و تربیت از راه دور، بازآموزی، خودآموزی و آموزش بر مبنای رایانه Computer Based Training CBT نیز می‌توانند مطرح شوند.
در عصر حاضر نیز گسترش سریع شبکه‏‌‌های محلی در سازمان‏‌ها و همچنین افزایش روز افزون کاربران اینترنت موجب پدیدار شدن چشم‌اندازهای نو در آموزش اثربخش و خلاقانه و تحقق آرمان «فرصت‏‌‌های برابر آموزشی» با بهره‌‍‎‏‌گیری از سامانه مبتنی بر آموزش الکترونیکی گردیده است.
در عرصه آموزش الکترونیکی٬ علاوه بر آموزش بر مبنای وب٬ آموزش غیرحضوری٬ آموزش از راه دور٬ خودآموزی و آموزش بر مبنای رایانه نیزمی توانند مطرح شوند.
در واقع آموزش الکترونیکی، آموزش و یادگیری توسط ابزارهای الکترونیکی می‌باشد.
بهطور معمول محتوای دوره آموزشی با استفاده از انتقال صدا٬ تصویر و متن ارایه می‌شود که می‌تواند با بهره گیری از ارتباطات دوسویه بین فراگیران و استاد، کیفیت ارایه دوره آموزشی به بالاترین سطح خود برسد.
استفاده از تجهیزات و امکانات پیشرفته تر٬ امکان ارایه اطلاعات و دانش را با کیفیت بهتر و بالاتر فراهم می‌سازد.
مثلا در کسب اطلاعات ازطریق وب٬ هرچه پهنای باند ارسال داده‏‌ها بیشتر شود٬ اطلاعات بیشتری دریافت می‌شود.

منبع : مقاله آموزش الکترونیکی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۱۹
الهام قاسمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی