مرجع مطالب علمی دانشجویان

مرجع و منبع جدیدترین مطالب علمی دانشجویان

مرجع مطالب علمی دانشجویان

مرجع و منبع جدیدترین مطالب علمی دانشجویان

انرژی در اقتصاد

شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۲۷ ب.ظ

انرژی در اقتصاد

به دلیل تنوع مسایل و روشهای اعمال شده و مشترک با شماری از زمینه‌های دانشگاهی، اقتصاد انرژی یک زمینه کامل و مستقل نیست بلکه زیرزمینه‌ای کاربردی از علم اقتصاد است.
از بین موضوعات اصلی علم اقتصاد، برخی شدیدا به اقتصاد انرژی مرتبطند: اقتصادسنجی اقتصاد محیط زیست‌ فایننس سازماندهی صنعتی اقتصاد خرد اقتصاد کلان اقتصاد منابع اقتصاد انرژی همچنین شدیدا به مهندسی، زمین‌شناسی، علوم سیاسی، بوم‌شناسی و.
آنچه واضح است،این رشته بیشترین ارتباط را با علم اقتصاد دارد و از میان حوزه‌های مختلف علوم اقتصادی، مباحث ذیل بیشترین کاربرد را در این رشته دارند: اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، اقتصاد منابع طبیعی، اقتصاد سنجی و تجارت بین الملل؛ اما محورهای اصلی اقتصاد انرژی که در سال‌های اخیر بیشتر از همه مورد توجه قرار گرفته‌ است؛ اقتصاد انرژی کاربرد اصول, مدل‏‌ها و آموزه‏‌‌های اقتصادی در زمینه یک کالای مهم, ضروری و استراتژیک یعنی انرژی و حامل‏‌‌های آن است.
اما مباحث مرتبط با انرژی و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی نخستین بار در سال‌های بحران نفتی دهه ۱۹۷۰ در جهان مطرح شد.
هاتلینگ از پیشگامان اقتصاد انرژی و اقتصاد منابع طبیعی، توانست با یک کار علمی مهم از مبانی اقتصادی، روش جامعی برای استخراج مسیر قیمت منابع طبیعی پایان‌پذیر ابداع کند.
این روش که امروزه به نام وی، "قاعده هاتلینگ" خوانده می‌شود را می‌توان نخستین پیوند میان علم اقتصاد و مباحث انرژی و بنابراین نقطه آغاز رشته اقتصاد انرژی دانست.
اقتصاد انرژی به عنوان یک رشته علمی یا بهتر است بگوییم یک حوزه علمی میان رشته‌ای شناخته می‌شود و اشتراکاتی با علوم پایه( زمین شناسی، مهندسی انرژی، فیزیک و .
..) دارد.
آنچه واضح است،این رشته بیشترین ارتباط را با علم اقتصاد دارد و از میان حوزه‌های مختلف علوم اقتصادی، مباحث ذیل بیشترین کاربرد را در این رشته دارند: اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، اقتصاد منابع طبیعی، اقتصاد سنجی و تجارت بین الملل.
«انرژی و توسعه اقتصادی» گذشته و حال، روند تاریخی استفاده از انرژی – عامل توسعه و تحول جوامع- بررسی و چگونگی ارتباط نزدیک بین مصرف انرژی و رشد اقتصادی تجزیه و تحلیل شده است.
در این فصل مسایلی مثل نقش انرژی در رشد اقتصادی، اروپای کشاورزی، دوران قبل از ایجاد راه آهن اروپا، دوران جنگ و سال‏‌‌های بین ١۹١۳-١۹۵۰، دورا نفت ارزان، دوران نفت گران اشاره می‌شود.

منبع : مقاله انرژی در اقتصاد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۱۹
الهام قاسمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی