مرجع مطالب علمی دانشجویان

مرجع و منبع جدیدترین مطالب علمی دانشجویان

مرجع مطالب علمی دانشجویان

مرجع و منبع جدیدترین مطالب علمی دانشجویان

انگیزه پیشرفت و نظریه های آن

شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۲۳ ب.ظ

انگیزه پیشرفت و نظریه های آن

یافته‏‌‌های مطالعه نشان می‌دهد که انگیزه پیشرفت یک عنصر بسیار مهم در بهبود رفتار سازمانی و همچنین پیشرفت افراد خصوصا در دوره‏‌‌های نوجوانی می‌باشد.
انگیزه پیشرفت پیشرفت دارای زمینه‏‌‌های بسیاری می‌باشد اما در مجموع می‌توان بیان داشت چگونگی شکل گیری طرز تفکر یک فرد در دوران نوجوانی به مقدار زیادی می‌تواند بر انگیزه پیشرفت وی در دوره‏‌‌های بعدی زندگی اثرگذار باشد.
نیازها با شرایط درونی فرد که برای ادامهٔ زندگی و رشد و سلامتی ضروری است، مرتبط است.
هیجان‌ها، به صورت پدیده‌های ذهنی، زیستی، هدفمند و اجتماعی و چند بعدی هستند( ایزارد، ۱۹۹۳ ). رویدادهای بیرونی، مشوق‌هایی است که رفتار فرد را نیرومند می‌سازد و به سمت رویدادهایی هدایت می‌کنند، گرچه ممکن است این رویدادها از پیامدهای مثبت یا آزاردهنده خبر دهند.
مازیارمیر معتقد است انگیزش خیزشی از قدرتها است که فرد یا مجموعه را به سمت مشخصی رهنمون می‌نماید.
انگیزه پیشرفت گرایشی است برای ارزیابی همه جانبه عملکرد خود با توجه به عالی‌ترین معیارها، تلاش برای موفقیت در عملکرد و برخورداری از لذتی که با موفقیت در عملکرد همراه است.
روبینز( ۱۹۹۳، به نقل از سیف ۱۳۷۹) انگیزه پیشرفت را سایقی برای پیشی گرفتن بر دیگران، دستیابی به پیشرفت با توجه ملاک‌های مشخص و تلاش جهت کسب موفقیت می‌داند و معتقد است کسی که دارای انگیزه پیشرفت است این تمایل را دارد که کارش را به خوبی انجام دهد و به صورت خود جوش به ارزیابی عملکرد خود بپردازد.
رفتارهای پیشرفت گرای افراد نشانه‌هایی از انگیزه پیشرفت آنان است.

منبع : مقاله انگیزه پیشرفت و نظریه های آن

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۱۹
الهام قاسمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی