مرجع مطالب علمی دانشجویان

مرجع و منبع جدیدترین مطالب علمی دانشجویان

مرجع مطالب علمی دانشجویان

مرجع و منبع جدیدترین مطالب علمی دانشجویان

مقاله سکونتگاه غیررسمی

شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۳۱ ب.ظ

سکونتگاه های غیررسمی

سکونتگاه غیررسمی زاغه‌ها طیفی از آپارتمانهای پرتراکم و بدمنظره در مرکز شهر تا سکونتگاه‌های پراکنده غیررسمی و بدون قانون در حاشیه شهرها را شامل می‌شود.
سکونتگاهای غیررسمی در مسایل و مشکلات زیر با هم اشتراک دارند: فقدان تاسیسات شهری مناسب و کافی فقدان خدمات شهری مناسب و کافی افزایش تنش‌ها به علت شکاف عمیق اجتماعی بین ساکنان این سکونتگاه‌ها و مناطق رسمی شهری پیچیدگی و دشواری تامین خدمات به علت توسعه ناموزون و برنامه‌ریزی نشده.
سرانه‌های حیاتی ضعیف و مسایل اجتماعی- محیطی چالش‌برانگیز برای محلات شهری بخش ثابت تبعات این محلات به حساب می‌آید.
از مشکلات فراروی شهرهای امروزی خاصه در سطوح محلی بشمار می‌رود.
بر این اساس، نوع، ماهیت و فرآیند مداخلاتی احتمالی و نحوه برخورد با آنها ازجمله مفاهیمی است که جایگاهی ویژه در برنامه ریزی و مدیریت هری داشته و دارد.
جدای از رویکردها و روشهای برخورد با حاشیه نشینی و اسکان غیر رسمی، لحاظ کردن دیدگاه و نگرش ساکنین محلی از مهمترین مولفه‏‌‌های تاثیرگذار در فرآیند ساماندهی و توانمندسازی این سکونتگاه‏‌‌های غیر رسمی بشمار می‌رود که در تحقیق حاضر مورد توجه قرار گرفته است.
برخی بیش از ۵۰ سال قدمت دارند و برخی هنوز در حال تصرف شدن هستند.
سکونتگاه‌های غیررسمی در مسایل و مشکلات زیر با هم اشتراک دارند: فقدان تاسیسات شهری مناسب و کافی فقدان خدمات شهری مناسب و کافی افزایش تنش‌ها به علت شکاف عمیق اجتماعی بین ساکنان این سکونتگاه‌ها و مناطق رسمی شهری پیچیدگی و دشواری تامین خدمات به علت توسعه ناموزون و برنامه‌ریزی نشده.
[۱] پژوهش‌ها نشان داده است که محلات خود روی اطراف یا داخل شهرها به مرور زمان نقش رسمی به خود می‌گیرند ولی همچنان مسایل ناپایدار ساخت وسازی و بحران‌های اجتماعی و محیطی را یدک می‌کشد.
الزاما این محلات با زندگی زاغه‌ای و نبود تاسیسات قابل شناسایی نیست.
سرانه‌های حیاتی ضعیف و مسایل اجتماعی- محیطی چالش‌برانگیز برای محلات شهری بخش ثابت تبعات این محلات به حساب می‌آید.

منبع : مقاله سکونتگاه های غیررسمی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۱۹
الهام قاسمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی